دکتر جواد نوربخش

خبر: پروفسور جواد باغیانی کرمانی ( نوربخش ) ملقب به نورعلیشاه؛ قطب و پیشوای دراویش ذوالریاستینی نعمت اللهی در سن هشتاد و دو سالگی در انگلستان از دنیا رفت.

توضیح: سلسله نعمت اللهی؛ از مهم ترین سلاسل تصوف در ایران، از زمان « شاه نعمت الله ولی » صوفی و شاعر سنی مذهب معروف قرن هشتم و نهم هجری سرچشمه گرفته است. این سلسله در زمان حکمرانی صفویه با تلاش های مرحوم مقدس اردبیلی، شیخ بهایی و مجلسی اول و دوم، به هند منتقل شد و در زمان قاجار با مهاجرت معصومعلیشاه دکنی، از هند به ایران بازگشت. علیرغم مذهب سرسلسله ( که مشایخش همگی سنی مذهب بوده اند )، این شاخه از متصوفه همگام با طریقت « خاکساریه » جزء دراویش شیعی مذهب به شمار آمده اند. سلسله نعمت اللهی پس از ورود مجدد به ایران در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به سه شاخه « صفی علیشاهی »، « گنابادی » و « ذوالریاستینی » منشعب شد. جواد باغیانی کرمانی در کرمان متولد شد و پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی، راهی تهران گردید. در تهران تحت ارشاد میرزا عبدالحسین ذوالریاستین ملقب به مونس علیشاه، قطب وقت شاخه ذوالریاستینی قرار گرفت و در زمان کوتاهی به مقام شیخی و سپس شیخ المشایخی رسید. وی پس از وفات مونس علیشاه در سال 1332 خورشیدی، در سن 27 سالگی با لقب نورعلیشاه به جای او نشست و مدت 55 سال در منصب قطب و پیشوای شاخه ذوالریاستینی دراویش نعمت اللهی باقی ماند. نامبرده در همان دوران قطبیت، برای تکمیل تحصیلات به فرانسه مسافرت کرد و پس از اتمام تحصیلات در رشته روانپزشکی و بازگشت به ایران، به موقعیت هایی مانند احراز کرسی استادی کامل ( پروفسوری ) روانپزشکی دانشگاه تهران، ریاست بیمارستان روزبه و ریاست انجمن روانپزشکی ایران دست یافت. دکتر نوربخش بر خلاف اقطاب صفی علیشاهی و گنابادی، از سبک پوشش دنیای مترقی غربی پیروی می کرد و بدین ترتیب، پوشیدن کت و شلوار و کراوات را بین دراویش و متصوفه رواج داد و عده ای او را سرسلسله تصوف مدرن به شمار می آورند. مهم ترین اثر او، تدوین فرهنگ اصطلاحات عرفانی در هشت جلد ( موسوم به فرهنگ نوربخش ) می باشد که منبع مهمی برای پژوهشگران این عرصه بوده است. پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 خورشیدی، دکتر نوربخش ایران را ترک کرد و در حومه آکسفورد انگلستان به هدایت و توسعه تصوف ذوالریاستینی ادامه داد. او از پر حاشیه ترین اقطاب متصوفه در قرن حاضر است و اقطاب گنابادی همواره در مورد صلاحیت او برای پیشوایی، تردیدهای مهمی را مطرح کرده اند. نقل است که دکتر نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلیشاه قطب فعلی دراویش گنابادی در مورد او گفته است: « وی بیشتر به درد انتشاراتی بودن می خورد تا قطبیت ». یکی از پر سر و صداترین حاشیه های زندگی او، پرونده جنجالی محاکمه او در انگلستان به جرم تجاوز به عنف به یکی از مریدانش بوده است. حدود 15 سال پیش، یکی از متخصصین بیهوشی بیمارستان فیروزگر تهران به نام دکتر پروین آوارخ، با مراجعه به وکیل و نهایتا دادگاه، پرده از مدارکی برداشت که ثابت می کرد دکتر جواد نوربخش به خواهر او « فریال آوارخ » که از مریدان او بوده است، تجاوز به عنف کرده است. تجاوز و آزارهای جنسی مکرر، در جریان جلسات روان درمانی خصوصی رخ داده بودند و پروین آوارخ گزارش مبسوطی از نوارهای ضبط شده جلسات مورد اشاره به همراه مکالمات تلفنی بین او و جواد نوربخش را به دادگاه ارائه کرد. این حقیر گزارش کامل ویدیویی جلسات دادگاه مزبور را دیده و مکالمات تلفنی بین دکتر پروین آوارخ و دکتر جواد نوربخش را شنیده ام و ضمن مکالمات، نوربخش به این جرم اعتراف کرده ولی آن را توجیه نموده است. پی آمد این آزارها، فریال به بیماری روانی دو شخصیتی مبتلا گردید و در جوانی از دنیا رفت. این جریان موجب شد تعدادی از مریدان دکتر نوربخش، او را برای همیشه ترک کنند ولی به هر حال زعامت او بر دراویش ذوالریاستینی ادامه یافت تا نهایتا در هفته جاری در سن 82 سالگی چشم از جهان فروبست.

/ 111 نظر / 309 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مهدی

اگه اکثر ما ایرانی ها حتی خودم ادمای خوبی و باانصاف بودیم الان وضعیت مملکتمون این نبود .اقایونی که دکتر نوربخش و محکوم میکنید اونم با مدارک حاکماتون.جالبه. شعور نداشتمون کجاست. اخه یه پیرمرد 80 ساله که قندشون رو 400 بود اکثرا چجو رمیتونه به قول شما تجاوز کنه؟ برید در مورد خدماتشدن یه تحقیق کنید شاید دل مردتون یه تکون بخوره

رهام

با سلام بنده سالهاي زيادي به تحقيق در رابطه با اخلاق، فلسفه، تاريخ و اديان و صوفيگري پرداخته ام. حال جهت تكميل تحقيقات و روشن شدن برخي سئوالات و به نتيجه رسيدن استدعا دارم در صورت امكان نشاني خانقاه كرج را برايم ارسال بفرماييد تا امكان مصاحبت با شيخ ايران جناب آقا صفا را داشته باشم. ارادتمند شما رهام

Bemanad

عاشقان غرقند در دریای عشق اوفتاده مست در غوغای عشق دامن معشوق بگرفته به دست سر نهاده دائما در پای عشق عاشق و معشوق و عشق آمد یکی در سر ما نیست جز سودای عشق نور چشم عاشقان عشق وی است عقل کی داریم ما بر جای عشق ملک عالم را به سلطانی گرفت حضرت یکتای بی همتای عشق کار ما از عاشقی بالا شده این بلا می جو تو از بالای عشق عشق در جان است و در دل درد او نعمت الله واله و شیدای عشق

مجتبی محمدی

امیرحسین ش

متاسفم برای متن نامنصفانه شما ... یا حق

علیزاده

خجالت هم خوب چیزیه426

علیزاده

فقط اینو میتونم در جواب این مطالب شما بگم که خلق برانند که که در انند

مهدی

متاسفم برات ودعات میکنم بامدعی بگو که زگلزار عاشقی گلی بدست دل خویش چیده ای...؟ عزیز ما درگلزار عاشقی گلهایی بدست ایشان دیده ایم که با تلاشهای بیهوده امثال شما ذره ای تردید در دل ما ایجاد نمیشود وفقط خنده ای وتعجبی نصیب مامیشود یا حق

عشق فقط سیدعلی

سلام تعجب میکنم ازاین همه بی ادبی ازجانب ایرانی های مسلمون...من فقیرنیستم اماخواهرم فقیره والان نه ماهه که دارم باهاشون زندگی میکنم،تواین نه ماه سعی کردم بدون هیچ تعصبی سخنرانی های شیوخشون روگوش بدم وحتی به مجلسشون هم رفتم...صحبتاشون روباعلماوبزرگانی که میگفتندقبول داریم تطبیق دادم و... من بدون هیچ قصدوغرضی تحقیق کردم و روزبه روزبیشترازمسیری که انتخاب کردم خشنودترشدم خداوندگارخوبیها ان شاءالله هممون روبزودی هدایت کنه برای خانواده خواهرم ودوستانش هم خیلی دعا کنید عشق فقط سیدعلی.. ازس. نمذرم کسی که بخوادنامربوط بهم بگه...به مولاقسم

اسماعیل

با سلام لطفا ما مردم شهرستان گلپایگان از شما تقاضا می کنیم در را بطه با شعبه تامین اجتماعی این شهرستان تجدید نظری بکنید تا به خاطر پست و مقام این همه حق نا حق نکنند و اگر قانونی هست برای همه واگر قانونی نیست آن هم برای همه به صورت یک نواخت اجرا شود